Ympäristönsuojelua peruskouluun

(Julkaistu Turun Sanomissa 27.2.2008.)

Viimeistään muutaman viime vuoden aikana tiedot ilmastonmuutoksesta ja ympäristön ihmisen kannalta huononevasta tilasta ovat kohonneet osaksi yleissivistystä. Saamme jatkuvasti kuulla yhä uusia, huolestuttavia esimerkkejä riittämättömistä sadoista, poikkeuksellisista sääilmiöistä, saastumisesta ja maailmanlaajuisesta lämpenemisestä. Uutisointi onkin tuiki tarpeellista, mutta ei ongelmien vakavuuden vuoksi yksinään välttämättä riitä tietolähteeksi aiheista.

Mikäli kehitys jatkuu nykyisenkaltaisena, on hyvin mahdollista, että ennemmin tai myöhemmin länsimaissa – ja ehkä muuallakin – katsotaan aiheelliseksi liittää ympäristönsuojelu omana kokonaisuutenaan kouluaineiden joukkoon. Suomi voisi näyttää suuremmille maille hyvää esimerkkiä olemalla yksi edelläkävijöistä. Nykyäänhän aihetta vain sivutaan koulujen muun ympäristöopetuksen yhteydessä. Ympäristönsuojelun opettaminen peruskoulussa olisi paitsi sivistyksellisessä ja eettisessä mielessä perusteltua, myös toimiva keino saada maamme koulujärjestelmälle myönteistä kansainvälistä julkisuutta.

Käytännössä olisi kai järkevintä ajoittaa tämä opetus yläkouluun. Siellä oppilailla on jo aiemmin saadun luonto-opetuksen ansiosta ympäristönsuojelun perusteiden omaksumista helpottavia esitietoja.

Aineen opetuksessa tulisi ekologian perusmekanismien ohella käydä läpi ehtoja ympäristönsuojelun tehokkuudelle. Esimerkiksi kehitysmaissahan jonkin uhanalaisen, ihmisen ravinnoksi kelpaavan lajin suojeleminen on käytännössä mahdotonta, ellei paikallisten asukkaiden elinoloja ensin saada sellaiseen kuntoon, että he voivat jättää lajin rauhaan. Amnestyn kaltaiset ihmisoikeusjärjestöt ovat jo onneksi oivaltaneet tämän, toisin kuin monet luontojärjestöt.

Lisäksi opetuksessa pitäisi selostaa erilaisia käytännön vaikutusmahdollisuuksia ja oikaista yleisiä harhaluuloja ympäristönsuojelusta. Varsinkin nuorista ympäristöaktiiveista osa tuntuu pitävän kaikkea teollisuutta ja uusiutumattomien energianlähteiden hyödyntämistä pelkästään kielteisinä ilmiöinä. Moniko heistä on kuullut, että eräiden asiantuntija-arvioiden mukaan Lapin metsien kaataminen saattaisi jopa hidastaa Maapallon lämpenemistä? Tai montako tuulivoimalaa tarvittaisiin korvaamaan Suomen ydinvoimalat energiantuotannossa? Kiinnostus ympäristönsuojelua kohtaan epäilemättä kasvaisi, jos objektiivista tietoa olisi tarjolla nykyistä monipuolisemmin ja sitä saataisiin koulun kaltaiselta luotettavalta taholta.

Yllä kuvaillun opetusuudistuksen toteuttaminen ei ole mahdotonta. Aiemmin tänä vuonna demarit ehdottivat, että ihmisenä olemisesta tehtäisiin oppiaine. Jos tällaista monessakin mielessä huvittavaa ideaa voidaan politiikassa vakavasti esittää, pitää ympäristönsuojeluopetuksellekin löytyä resursseja.

Advertisements
Kategoria(t): 2008, suomeksi, Turun Sanomat Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s